AltSport - Sklep i serwis sportowy | Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d’Italia?
17995
post-template-default,single,single-post,postid-17995,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-6.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d’Italia?

Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d’Italia?

Lekka Scultura czy przecinające powietrze Reacto? Który model wybierają kolarze grupy Bahrain-Merida na Giro d’Italia? Od czego zależy ich wybór? Czy waga roweru ma na niego duży wpływ? Na te i inne pytania w materiale Global Cycling Network odpowiada Enrico Pengo, mechanik ekipy Meridy. 


fot. www.facebook.com/BahrainMerida

– Nie ma już wymówek, by wstrzymywać się przed jazdą na rowerze aero – powiedział Joaquim „Purito” Rodriguez podczas ubiegłorocznej premiery nowego Reacto. Czy podobnymi zwolennikami modeli aero są kolarze startujący w Giro d’Italia? A może chętniej wybierają lżejszy rower, który wydaje się właściwszy do jazdy w górach? Kwestię tę porusza w najnowszym materiale Global Cycling Network, czołowy kolarski kanał YouTube na świecie. Emma Pooley, prezenterka GCN, rozmawia w nim z mechanikami ekip startujących w Giro d’Italia. Mistrzyni świata w jeździe na czas z 2010 r. i wcemistrzyni olimpijska w jeździe na czas z 2008 r. pyta m.in. Enrico Pengo, mechanika grupy Bahrain-Merida, który w przesłości był mechanikiem wielu kolarskich sław, w tym Marco Pantaniego. Materiał można obejrzeć TUTAJ, poniżej przedstawiamy tłumaczenie rozmowy.

„Enrico, dlaczego kolarze wybierają na niektóre etapy rower aero, a na inne model do wspinaczki?
 
To oczywiste, że kolarze chcą mieć rower, który jest bardzo lekki. Zaczynają jednak zmieniać swoje podejście. Jeśli się rozejrzysz, zauważysz, że wielu z naszych zawodników używa Reacto, bardzo szybkiego roweru aero stworzonego do sprintów. Nasi kolarze chętnie wybierają ten model także na górskie etapy i doceniają go na podjazdach. Mentalność zawodników się zmienia, bo wszystkie etapy są szybkie, bardzo szybkie. Wszystko zależy jednak od konkretnej trasy, czasami wolą Sculturę.
 
O ile cięższy jest rower aero?
 
Wszystkie nasze rowery ważą co najmniej 6,8 kg, co jest limitem UCI. Najcięższy model, który mamy tu ze sobą, waży 7 kg.
 
Więc to tylko 200 g różnicy!

Tak, dzięki dzisiejszej technologii to tylko 200 g różnicy. Nie jest to zbyt istotna różnica, a rower jest bardzo szybki!
 
A może chodzi bardziej o odczucia na rowerze? Model aero jest sztywniejszy?
 
Tak, bardzo to w nim lubią! To kolarze, więc lubią szybkość i lubią sztywną ramę.


 
Podsumowując, możliwości jest więcej niż myślałam. Większość grup pozwala swoim zawodnikom na wybór roweru w zależności od etapu. Zaskakująco często wybór ten zależy od odczuć z jazdy kolarza. To dla mnie dość niespodziewane. Wydawałoby się, że kolarze będą się raczej skupiać na szybkości, którą mogą osiągnąć, a nie na tym, jak się czują na rowerze. Pomyślałam też, że może grupy zawodowe nie są najlepszymi adresatami mojego pytania, ze względu na limit wagowy UCI. Wiele naprawdę lekkich rowerów ma obciążenie w dolnej rurze tylko po to, by osiągnąć limit 6,8 kg. Dzięki najnowszej technologii większość rowerów aero waży niewiele więcej niż ten limit. Korzyści z lekkiego roweru, jeśli chodzi o oszczędność wagi, są więc w grupach WorldTouru minimalizowane”.

 

 

Źródło: www.rowerymerida.pl